SELAMAT DATANG KE LAMAN PBS PRAU SMK PENGKALAN CHEPA 1

Sunday 10 November 2013

Karangan:Pengiktirafan Tapak Warisan Dunia UNESCO Mampu Lonjak Ekonomi & Negara

Pengiktirafan Tapak Warisan Dunia UNESCO Mampu Lonjak Ekonomi Negara
Sebelum Melaka dan Georgetown dipilih sebagai Tapak Warisan Dunia kategori kebudayaan, Taman Negara Kinabalu (Sabah) dan Taman Negara Mulu (Sarawak) telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia kategori Tapak Semulajadi pada tahun 2000. Sebagai sebuah negara di mana sektor pelancongan merupakan antara sektor terpenting kepadanya, pengiktirafan ini juga pastinya begitu dinantikan oleh Malaysia. Berdasarkan analisis yang telah dijalankan, sesebuah kawasan atau tapak yang telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia, akan mencatatkan pertambahan kedatangan pelawat sehingga ke tahap 30 peratus pada tahun pertama
Namun usaha untuk melindungi tapak-tapak warisan itu sangat penting kerana kegagalan untuk memastikan bahawa segala garis panduan yang ditetapkan, temasuklah perlunya kawalan terhadap pembangunan sentiasa dipatuhi, akan mengakibatkan pengiktirafan ini akan ditarik balik.
Sejarah Melaka dan Georgetown telah bermula sejak beratus tahun lamanya. Kedudukan kedua-dua kawasan ini begitu strategik iaitu di perairan Selat Melaka yang satu ketika dahulu menjadi laluan perdagangan terpenting antara Timur dan Barat. Kedatangan masyarakat dari serata dunia ke Melaka adalah permulaan kepada segalanya. Akhirnya Tanah Melayu menjadi sebuah negeri dengan penduduk berbilang bangsa hingga ke hari ini. Di situlah bermula sejarah Tanah Melayu yang kemudiannya menjadi Malaysia.
Sejarah itu dengan jelas menunjukkan bahawa sejak dahulu, masyarakat di negara ini sentiasa bersikap terbuka dan mengamalkan toleransi. Di tanah air kita ini, sejak dari dulu lagi, masyarakat berbilang kaum dapat hidup bersama serta bebas mengamalkan adat resam dan budaya masing-masing dalam suasana penuh aman dan harmoni.

No comments:

Post a Comment