SELAMAT DATANG KE LAMAN PBS PRAU SMK PENGKALAN CHEPA 1

Sunday 10 November 2013

senjata pemusnah besar-besaran


Malaysia Gesa PBB Siasat Penggunaan Senjata Kimia Di Syria
25 Ogos 2013
Media antarabangsa melaporkan satu serangan yang menggunakan senjata kimia berlaku di daerah Ghouta berdekatan Damsyik pada Rabu lepas, yang menyebabkan kematian beratus rakyat Syria serta mencederakan ramai lagi penduduk.

Kanak-kanak yang terkorban akibat serangan gas saraf/senjata kimia
Kanak-kanak yang terkorban akibat serangan gas saraf/senjata kimia

Keganasan akibat pergolakan politik
Keganasan akibat pergolakan politik
Ada kemajuan tamadun manusia?????
Ada kemajuan tamadun manusia?????

Malaysia menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyiasat laporan yang mendakwa wujud penggunaan senjata kimia, yang menyebabkan kematian dan kecederaan di Syria.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata Malaysia juga menyeru pihak yang terbabit agar memberi akses serta pelindungan keselamatan kepada pasukan pakar kimia PBB untuk menjalankan tugas mereka.
Malaysia amat prihatin terhadap laporan itu dan mengutuk tindakan berkenaan, sekiranya dibuktikan benar. Hal ini kerana kekejaman itu jelas melanggari undang-undang antarabangsa dan mendesak agar mereka yang bertanggungjawab ke atas tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan ini dibawa ke muka pengadilan.

Maklumat tambahan:
Penggunaan senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction-WMD) seperti senjata kimia (gas saraf), biologi (virus anthrax), radioaktif dan nuklear (CBRN) dalam peperangan serta serangan-serangan keganasan sudah berkembang menjadi ancaman global yang terbaru kepada dunia sejagat. Penggunaan senjata pemusnah besar-besaran ini akan menyebabkan kemusnahan paling maksimum terhadap sasaran.

No comments:

Post a Comment